موزه باستان شناسی استانبول

نام ترکی

0

موزه باستان‌شناسی استانبول (İstanbul Arkeoloji Müzesi) به عنوان بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی در کشور ترکیه شناخته می‌شود و یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان است. در این موزه، آثار ارزشمندی از فرهنگ‌های گوناگون از جمله آشوری‌ها، بابلی‌ها، مصری‌ها، رومی‌ها و یونانی‌ها به نمایش گذاشته شده است که آن را به یکی از موزه‌های پرطرفدار در استانبول تبدیل کرده‌اند.

 موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی و شهرگو

موزه باستان‌شناسی استانبول در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی و در پارک گلخانه واقع شده است. این موزه از سه ساختمان جدا از هم تشکیل شده است، و ساختمان اصلی آن با سردر نئوکلاسیک خود، به عنوان جایگاه گنجینه‌های اصلی شناخته می‌شود. همچنین، موزه هنرهای باستانی شرق نیز در داخل حیاط قرار دارد و آثار هنری دوره باستان تمدن بابل را به نمایش می‌گذارد.
این موزه مجموعه‌ای گران‌بها و ارزشمند از آثار باستانی دولت‌های بیزانس، رم و یونان را در خود جای داده است و آن را برای عموم مردم نمایش می‌دهد. ابتدا آثار باستانی در کاخ توپکاپی نگهداری می‌شدند و سپس به موزه باستان‌شناسی استانبول منتقل شدند.
ساختمان‌های این موزه جزو 10 ساختمان برتر دنیا هستند که به‌عنوان ساختمان موزه طراحی شده‌اند و برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. مجموعه‌هایی که تاریخچه آنها به فاتح سلطان محمد برمی‌گردد، از امپراتوری عثمانی به ارث رسیده و با کاوش‌های فراوان به غنای کنونی خود دست یافته‌اند.

در این موزه، بازدیدکنندگان می‌توانند فهرست کامل و جامعی از آثار تاریخی و هنری دوره‌های باستانی، دوره اسلامی و به‌ویژه دوره امپراتوری عثمانی و شرق باستان را مشاهده کنند. موزه باستان‌شناسی استانبول یکی از سازه‌های برجسته استانبول به سبک نئوکلاسیک است و دارای تعداد زیادی اشیا و آثار از دوره‌ها و تمدن‌های مختلف تاریخ جهان است.

گالری تصاویر

تصویر

موزه باستان‌شناسی استانبول
موزه باستان‌شناسی استانبول
İstanbul Arkeoloji Müzesi
موزه باستان‌شناسی
موزه باستان‌شناسی استانبول | İstanbul Arkeoloji Müzesi
موزه باستان‌شناسی استانبول
موزه باستان‌شناسی | Arkeoloji Müzesi
Arkeoloji Müzesi
موزه باستان‌شناسی |  İstanbul Arkeoloji Müzesi
موزه باستان‌شناسی استانبول
موزه باستان‌شناسی
İstanbul Arkeoloji Müzesi
موزه باستان‌شناسی استانبول
موزه باستان‌شناسی استانبول

تاریخچه موزه باستان شناسی استانبول

موزه استانبول شامل سه بخش اصلی است: موزه باستان‌شناسی، موزه شرق‌باستان، و موزه هنرهای اسلامی و ترکیه. ساختمان اصلی مربوط به موزه باستان‌شناسی استانبول است که در آن بیش از یک میلیون قطعه گران‌بها از تاریخ دوره‌های گذشته نگهداری می‌شود.
موزه باستان‌شناسی استانبول توسط «عثمان حمدی» در سال ۱۸۸۳ میلادی افتتاح شد. این ساختمان ابتدا به عنوان مدرسه صنایع هنری طراحی شده بود، اما سپس در سال ۱۸۹۱ به عنوان موزه راه‌اندازی شد و با نام «موزه سلطنتی» شناخته می‌شد. عثمان حمدی، یک باستان‌شناس معروف در دوران خود بود و همچنین در عرصه نقاشی نیز شهرت داشت.
موزه باستان‌شناسی استانبول توسط الکساندر والوری طراحی شده و عثمان حمدی‌بیگ، باستان‌شناس مشهور، آن را راه‌اندازی کرد. در سال‌های ۱۹۰۲ و ۱۹۰۸، دو ساختمان دیگر به ساختمان اصلی اضافه شدند. همچنین، در سال ۱۹۱۹ میلادی، یک ساختمان جدید دیگر به موزه افزوده شد و مجموعه‌ی ساختمان‌ها بزرگ‌تر شد. ساختمان‌های موزه باستان‌شناسی استانبول به سبک نئوکلاسیک طراحی شده‌اند و معماری مشهور به نام «الکساندر والوری» در برخی از بخش‌های تاریخی موزه استفاده شده است.
در ورودی اصلی موزه، مجسمه‌ای به نام «مجسمه خدای بس» قرار دارد که به خدای ازدواج اشاره دارد. همچنین، در موزه باستان‌شناسی استانبول، مجسمه‌های تاریخی دیگری از دوره باستان، از جمله آثار متعلق به دوره روم قدیم، به نمایش گذاشته شده‌اند.
بخش‌هایی از موزه باستان‌شناسی استانبول، قدمت زیادی دارند و کاشی‌کاری بنای کاخ مربوط به سال ۱۴۷۲ و زمان حکومت سلطان محمد فاتح است، که نشان می‌دهد اصل بنا و تاریخچه‌ی آن به این دوره می‌رسد.

بخش‌های مختلف موزه باستان شناسی

در موزه باستان‌شناسی استانبول، بیش از یک میلیون قطعه اثر از دوره باستان به نمایش گذاشته شده است که برای بازدیدکنندگان جذابیت دارد. این آثار از تمدن‌های باستانی مصر، بین‌النهرین و آناتولی شامل کتیبه‌های میخی، ستون، مجسمه و سنگ‌نوشته‌ها هستند. ساختمان موزه باستان‌شناسی استانبول با معماری زیبا طراحی شده است و در کنار اشیای تاریخی مهم قرار دارد.
سالن اصلی موزه
وارد سالن اصلی موزه شده و به سمت سنگ قبرهای قدیمی حرکت می‌کنید. در بخش "سالن کنان اریم"، آثاری از دوره تسلط ایران بر آناتولی را مشاهده می‌کنید. بخش "سه شهر مرمری آناتولیا" شهرت دارد، که در آن مجسمه‌هایی از میلتس، آفرودیس و افسوس قرار دارد، که از دوره هلنیستی می‌باشند و به دوره تاریخی یونان و روم باستان می‌برید.
علاوه بر این، دو تابوت زنان عزادار و تابوت اسکندر نیز در موزه باستان‌شناسی استانبول به نمایش گذاشته شده است. در طبقه دوم، آثاری از مصر، بین‌النهرین و آناتولی قرار دارند، از جمله ستون نارامسین، مجسمه زنجیر لی و تفاهم‌نامه قادس. همچنین، در این موزه ۷۵,۰۰۰ نوشته به خط میخی نیز مشاهده می‌شود که برای علاقمندان به خطوط باستانی جذابیت دارد.
کاخ کاشی‌کاری
کاخ کاشی‌کاری یکی از ساختمان‌های باستانی و تاریخی موزه باستان شناسی استانبول است که با نام «سینیلی کوشک» (Cinili Kösk) شناخته می‌شود. این عمارت در سال ۱۴۷۲ در زمان حکومت سلطان محمد فاتح ساخته شده است و جزو ساختمان‌های بازمانده از دوره عثمانی محسوب می‌شود. کاخ کاشی‌کاری موزه از دوران حکومت سلطان محمد فاتح به یادگار مانده است.
این ساختمان با سبک معماری ایرانی شناخته شده است که تاثیر آن به وضوح در آن دیده می‌شود. این عمارت مجلل توسط سلطان محمد فاتح برای برگزاری مسابقات ورزشی ساخته شد. کاخ کاشی‌کاری با سبک ایزنیک، که یکی از سبک‌های رایج قرن شانزدهم بوده است، ساخته شده و تزیینات سفالی آن نیز از قرن ۱۲ تا ۱۸ الهام گرفته است.
یکی از جذابیت‌های این بنا، سلامت و بقای کاشی‌کاری و تزیینات سفالی از آن زمان تاکنون است که دست نخورده به عصر ما رسیده‌اند. این ویژگی موجب حیرت گردشگران می‌شود و آن‌ها را به دیدن و شگفت زدن از این آثار باستانی و تاریخی دعوت می‌کند.
تابوت پادشاهان
عثمان حمدی بیگ، باستان‌شناس برجسته عصر عثمانی، یافته‌های خود را از لبنان به استانبول آورد و اشیای مکشوفه او در موزه باستان شناسی استانبول در میان گنجینه‌های تاریخی دیگر، به نمایش گذاشته شده‌اند. یکی از آثار معروف او، تابوت‌هایی هستند که از گورستان پادشاهان صیدون در لبنان به دست آورده بود. تابوت الکساندر بزرگ و تابوت دیگری که به تابوت عزاردارن معروف است، از جمله این آثار است. تابوت عزاردارن دارای نقش ۱۸ زن سوگوار است که تاریخ آن به قرن چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد و تابوت الکساندر بزرگ نیز جزء تابوت‌هایی است که در موزه نگهداری می‌شود. دیدن این آثار تاریخی باستانی، همواره گردشگران را به حیرت و تعجب می‌اندازد.
علاوه بر آثار عثمان حمدی بیگ، موزه باستان شناسی استانبول آثاری از دوره امپراتوری عثمانی را نیز در خود جای داده است که بسیار شگفت‌انگیز هستند و نمایانگر فرهنگ و تاریخ این سرزمین در طول دوره باستانی است. این آثار شامل تابوت لیسیان، تابوت سیدامارا و تابوت‌های ساتراپ می‌شوند که هر کدام نمادی از زندگی و فرهنگ مردم استانبول در گذشته را به تصویر می‌کشند و برای بازدیدکنندگان موزه منبعی از تعجب و غرور است.
گالری تاریخی موزه
گالری موزه باستان شناسی، جایی است که تاریخ شهر استانبول را به طول و عرض به نمایش می‌گذارد و این شهر را برای گردشگران به زمان‌ها و رویدادهای مختلف تاریخی معرفی می‌کند. با پیمایش در این بخش جذاب از موزه، شما از آغازین روزهای شکل‌گیری استانبول تا دوره عظیم و گرامی عثمانی، سفری به گذشته و تاریخ شهر را تجربه خواهید کرد. گردآوری این مجموعه زیبا در گالری موزه باستان شناسی استانبول، نشان از دقت، زحمت و علاقه محافظت‌کاران به میراث فرهنگی و تاریخی شهر دارد و همواره برای بازدیدکنندگان، یک تجربه عجیب و شگفت‌انگیز است.
محوطه اطراف موزه
گشت و گذار در داخل ساختمان موزه و دیدن آثار تاریخی آن یک طرف و گردش در فضای اطراف بنای ساختمان موزه یک طرف دیگر، تجربه‌ای بی‌نظیر از زیبایی‌های مختلف استانبول است. فضا و طبیعت اطراف موزه و زیبایی‌های پارک گلخانه، که در گذشته باغ پادشاهان عثمانی بوده است، فضایی سرسبز و دلنشین را به ارمغان می‌آورد. با پیمودن این محوطه، شما به دنیایی از گل‌های رز و لاله خواهید رفت، که با طراوت و زیبایی‌هایشان، حال و هوای شما را به‌طور کامل تغییر می‌دهند. درختان بلند و پوشیده از برگ، سایه‌بان و سرسبز هستند و آرامش و آرامش را به شما هدیه می‌دهند تا از لذت استراحت در زیر سایه آن‌ها ببرید.

اطلاعات بازدید و دسترسی

موزه باستان‌شناسی استانبول در قلب منطقه تاریخی سلطان احمد و در مرکز بخش اروپایی شهر استانبول قرار دارد. این موزه در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی و در پارک گلخانه واقع شده است که موقعیتی بسیار ایده‌آل برای دسترسی آسان به آن فراهم می‌کند. برای رسیدن به موزه باستان‌شناسی استانبول، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی شهر به محله سلطان احمد بروید و از آنجا به راحتی به موزه دسترسی پیدا کنید.
شرایط بازدید از موزه باستان‌شناسی استانبول به شرح زیر است:

  • در زمستان، بازدید از موزه از ساعت 09:00 تا 19:30 انجام می‌شود.
  • در تابستان، بازدید از ساعت 09:00 تا 18:30 ادامه دارد.
  • موزه روزهای دوشنبه تعطیل است و در سایر روزهای هفته برای بازدیدکنندگان باز است.
  • گیشه موزه یک ساعت قبل از زمان بسته شدن موزه بسته می‌شود.

بهای بلیط بازدید از موزه باستان‌شناسی استانبول برای هر نفر 200 لیر است و مدت زمان بازدید از موزه حدود دو و نیم ساعت طول می‌کشد.

شناسنامه محل

  • نام مکان:    موزه باستان شناسی استانبول 
  • سال ساخت:    در اواسط قرن 19 توسط وزیر آموزش و پرورش، محمد اساد صفوت پاشا، تأسیس شد و در 13 ژوئن 1891، ساخت ساختمان اصلی تکمیل و افتتاح شد.
  • واقع در شهر :    استانبول
  • کشور :    ترکیه
  • چرایی بازدید:    یکی از بزرگترین موزه های جهان است که بیش از یک میلیون اثر از فرهنگ های مختلف دارد.
  • ساعات بازدید:   بازدید از موزه باستان شناسی استانبول در زمستان از ساعت 09 تا 19:30 و در تابستان از ساعت ۹ تا 18:30 انجام می‌شود.

امتیاز شما به این بخش:

نظر شما