مسجد بایزید استانبول

نام ترکی

0

مسجد بایزید استانبول، یکی از مساجد دوران عثمانی و جاذبه‌های گردشگری اصلی استانبول، توسط سلطان بایزید دوم ساخته شده است. ساخت این مسجد، الهام گرفته از معماری ایاصوفیه، در سال 1506 به پایان رسید. با گنبد شکل خود، این مسجد به عنوان قدیمی‌ترین مسجد باقی‌مانده از دوران عثمانی در شهر استانبول شناخته می‌شود.

 مسجد بایزید استانبول

مسجد بایزید استانبول

مسجد بایزید استانبول و شهرگو

مسجد بایزید دوم (Beyazıt Camii) یکی از قدیمی‌ترین مساجد استانبول است که در دوران امپراتوری عثمانی، به فرمان سلطان بایزید دوم و در بازه زمانی 1501 تا 1506 میلادی ساخته شد. این عبادتگاه با استفاده از مصالح با ارزشی نظیر گرانیت و مرمر ساخته شده است و دارای دو مناره است که هر دو در کنار گنبد اصلی قرار گرفته‌اند. طراحی معماری این مسجد از مسجد ایاصوفیه الهام گرفته شده و دارای یک گنبد مرکزی، چندین نیم‌گنبد و یک فضای مرکزی برای برگزاری نماز جماعت است.
در سال 1501 میلادی، سلطان بایزید دوم به معمار یعقوب دستور داد تا یک مسجد با شکوه به نام و به یاد سلطان بایزید بسازد. ساخت بنای مسجد که الهام گرفته از مسجد ایاصوفیه است، در سال 1506 به پایان رسید. این مسجد دارای طاق‌های تو در تو است که با ستون‌های سنگی بزرگی استوار شده‌اند و گنبد اصلی نیز بر روی این ستون‌ها قرار دارد. مانند مسجد ایاصوفیه، اطراف گنبد مسجد بایزید نیز اسامی خداوند به زبان ترکی نوشته شده است.
علاوه بر اینکه مسجد بایزید دوم یک مکان عبادت است، بخش‌های مختلفی نیز دارد از جمله مدرسه، کتابخانه، حمام، مقبره بایزید و غیره. این مسجد در میدان بایزید، در نزدیکی بازار بزرگ استانبول (گرند بازار) و نزدیک به بقایای باستانی تئودوسیوس قسطنطینیه واقع شده است.

گالری تصاویر

تصویر

مسجد بایزید استانبول
مسجد بایزید استانبول
مسجد بایزید استانبول | İstanbul'daki Bayezid Camii
مسجد بایزید استانبول
مسجد بایزید استانبول
مسجد بایزید استانبول | İstanbul'daki Bayezid Camii
Beyazıt Camii
 İstanbul'daki Bayezid Camii
İstanbul'daki Bayezid Camii
Beyazıt Camii

تاریخچه مسجد بایزید

این مسجد توسط سلطان بایزید در میدانی ساخته شد که در دوره بیزانس به آن فروم تئودوسیوس می گفتند و بزرگترین میدان شهر بود. این دومین مسجد بزرگ سلاطین بود که پس از فتح استانبول در شهر ساخته شد. مسجد فاتیح ، اولین مسجد سلاطین شهر، اصالت خود را از دست داده و قدیمی ترین مسجد سلاطین استانبول به شمار می رود که اصالت خود را حفظ کرده است. بر اساس کتیبه ای که شیخ حمدالله بر سر در حکم نوشته است، در مدت پنج سال بین سال های 1501-1506 تکمیل شده است. به گفته اولیا چلبی، خود سلطان اولین نماز را در روز افتتاح مسجد اقامه کرد.
 

معماری مسجد بایزید استانبول

یکی از شیوه‌های مرسوم در ساخت مساجد سلطنت ترکان عثمانی، ساخت اتاق یا سالنی به نام تابخانه بود. تابخانه، جایی بود که به نیازمندان غذا داده می‌شد. وقتی به مسجد بایزید وارد می‌شوید، شش اتاق گنبدی را خواهید دید که دارای طاقچه‌های گچ بری دیواری هستند. هر یک از این اتاق‌ها دارای یک بخاری دیواری مجزا بوده و به عنوان تابخانه‌های زمان عثمانی شناخته می‌شوند.
همچنین، وارد حیاط مسجد بایزید شده، دیواره‌هایی را خواهید دید که دور تا دور مسجد را پوشانده‌اند. در گذشته، بین این دیوارها یک اتاقک کوچک به عنوان آشپزخانه وجود داشته است، اما متأسفانه امروزه این موارد قابل مشاهده نیستند.
مسجد بایزید شامل دو بخش اصلی می‌باشد. یکی از این محوطه‌ها یک گنبد با قطر 8 متر و 70 سانتی‌متر دارد که دارای یک حوض‌خانه در وسط آن و چهل چراغ بسیار زیباست. این محوطه در گذشته سرپوشیده بوده و به تابخانه‌ها راه داشته است، اما بعداً به محوطه اصلی اضافه شده است.
بین اتاق‌های تابخانه، راه پله‌های سنگی و بسیار باریکی وجود دارد که به بالای مناره می‌رود.
محراب مسجد بایزید بسیار زیباست؛ اما برخی معتقدند که طراحی بیش از حد و استفاده از نقش‌های شلوغی در تزئینات محراب باعث کاهش زیبایی آن شده است. به دلیل اینکه این تزئینات یک احساس از هم‌آشفتگی به بیننده القا می‌کند.
این توضیحات نشان می‌دهد که مسجد بایزید دارای ساختار و طراحی منحصر به فردی است که به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی مهم استانبول شناخته می‌شود.

تزئینات مسجد بایزید استانبول

مسجد بایزید استانبول واقعاً یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای شهر است. هنگام ورود به این مسجد، شما با یک بنای فراتر از توصیف روبه‌رو می‌شوید که مصالح رنگی و سنگ‌بری‌های زیبایی را در خود جای داده است. بخشی از زیبایی مسجد بایزید، مربوط به شبستان آن است که در امتداد مسجد قرار دارد. این شبستان، دارای یک رواق با پنج طاق نوک تیز است که از جنس سنگ مرمر و سنگ سرخ ساخته شده و با گل‌های سرخ فراوانی تزیین شده است. طراحی زیبا و چشم‌گیر طاق‌ها، به همراه نوشته‌های مقدس به خط کوفی روی برخی از آن‌ها، فضای مذهبی و متمایزی را ایجاد می‌کند.
تزئینات هندسی برونی رواق نیز از جمال و زیبایی بی‌نظیری برخوردار است که این مسجد را از دیگر مساجد استانبول متمایز می‌کند. همچنین، مسجد بایزید کمترین نورپردازی طبیعی را نسبت به سایر مساجد دارد؛ اما این نقص را با محرابی با ابهت و خیره‌کننده جبران کرده است. همچنین، دو حوضچه زیبا با فواره در دو طرف شبستان مسجد بایزید واقع شده است که نمای آن‌ها باعث زیبایی و منحصر به فرد بودن این مکان مقدس شده است.
به طور کلی، مسجد بایزید با ترکیب منحصر به فرد معماری، تزئینات زیبا، و طراحی استثنایی خود، یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی برجسته استانبول است که هر ساله با جلب توجه گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر جهان، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برتر این شهر شناخته می‌شود.

شناسنامه محل

  • نام مکان:     مسجد بایزید استانبول
  • سال ساخت:  مسجد بایزید به دستور سلطان بایزید دوم توسط معمار یعقوب شاه در سال ۱۵۰۱ شروع و در سال ۱۵۰۶ به پایان رسید.
  • واقع در شهر :   استانبول
  • کشور :    ترکیه
  • چرایی بازدید:   مسجد بایزید استانبول، دومین مسجد امپراتوری استانبول و یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین مساجد استانبول است که با معماری و فضای جالب و دیدنی خود به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.
  • ساعات بازدید:  شما می توانید در هر زمانی غیر از وقت نماز از مسجد بایزید بازدید کنید.

امتیاز شما به این بخش:

نظر شما