همه چیز درباره استانبول

در این مقاله می‌خواهیم به شما درباره شهر فوق‌العاده‌ای به نام استانبول صحبت کنیم. معرفی استانبول، یکی از شهرهای خیلی جذاب جهان، با تمام رنگ‌ها و شگفتی‌هایش، از تاریخ باستان تا امروز. با بیش از ۱۵ میلیون جمعیت، به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ترکیه شناخته می‌شود. این شهر با مساجد تاریخی، بازارهای پر رونق، معابد قدیمی و معماری بی‌نظیرش، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. برای تجربه لذت‌بخش تاریخ، فرهنگ و هیجان‌های استانبول، باید حتماً یک بار آن را تجربه کنید.

استانبول (نام ترکی: İstanbul)، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور است. جمعیت این شهر در سال  2023 حدود 15.655.924 نفر بوده است. استانبول از شهرهای بزرگ ترکیه در تنگه بسفر می باشد که این شهر بین دریای مرمره و سیاه قراردارد همینطور دوقاره آسیا و اروپا را نیز از یکدیگر جدا میکند. این شهر تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قارهٔ جهان گسترده شده‌است.

پس از انتخاب کنستانتین بزرگ به عنوان پادشاه جدید، این شهر به عنوان پایتخت جدید شرقی امپراتوری روم اعلام شد و به مردم با نام کنستانتینوپل، به معنای "شهر کنستانتین" شناخته شد. کنستانتین تلاش کرد نام Nea Roma یا "رم جدید" را برای استانبول انتخاب کند، اما این نام توسط مردم پذیرفته نشد. مسلمانان، که از قدیم با رومیان ارتباط داشتند، این شهر را قسطنطنیه یا قسطنطینیه نامیدند. در سال 1770 میلادی، سلطان مصطفی سوم با ضرب سکه‌هایی که نام اسلامبول یا همان (شهر اسلام) بر روی آنها حک شده بود سعی کرد، این نام را گسترش دهد. اعلام رسمی برای آوردن نام استانبول در مکاتبات بین کشورها در تاریخ 28 مارس 1930 صورت گرفت که این کار توسط اداره پست ترکیه اعلام گردید.

اسامی قدیمی استانبول در زبان‌های مختلف

زبان‌های اسکاندیناوی میکلاگارد (شهر بزرگ)
زبان‌های اسلاوی تزارگراد (شهر پادشاه)
عربی رومیة الکُبری (شهر بزرگ رومیان)
عبری کوشتاندینا (قسطنطنیه)

پایتخت فرهنگ اروپا استانبول، نیز در رتبه سومین شهر توریستی جهان شمرده شده همینطور آثار برجسته و بسیار دوران امپراطوری روم ، عثمانی و بیزانس در استانبول گردشگران خارجی بسیاری را بخود جذب میکند. مسجد آیاصوفیه و مسجد سلطان احمد از جمله جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر هستند. در سال ۱۹۲۳، با تشکیل جمهوری ترکیه، پایتخت این کشور از استانبول به آنکارا منتقل شد. اما استانبول همچنان به عنوان مرکز تجاری و صنعتی ترکیه حائز اهمیت باقی مانده و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. بخش غربی استانبول در اروپا و بخش شرقی آن در آسیا قرار دارد، وسعت این کلان‌شهر 5313 کیلومترمربع است.

استانبول
معرفی استانبول
همه چیز درباره استانبول

موقعیت جغرافیایی استانبول

موقعیت جغرافیایی استانبول به‌گونه‌ای است که این شهر نزدیک گسل آناتولی شمالی واقع شده و این موقعیت باعث شده تا در طول سال‌ها زلزله‌های شدیدی در این منطقه رخ دهد. این زلزله‌ها منجر به تخریب بناهای تاریخی شهر گردیده و موجب از دست دادن جان و مال بسیاری از مردم شده است. استانبول، به دلیل واقع شدن در دو قاره آسیا و اروپا، موقعیت خاص و منحصر به فردی دارد. این شهر از شمال به دریای سیاه و از جنوب غربی به تنگه بسفر محدود می‌شود و از آنجا به دریای مدیترانه متصل می‌شود. بخش آسیایی و اروپای استانبول توسط یک پل بزرگ که نام آن پل بوغاز یا همان پل اروپا است به هم متصل شده اند و بیش از ۱۵ میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند. تقسیم جغرافیایی استانبول به این دو قسمت، باعث شده تا ۶۵ درصد از جمعیت در قسمت اروپایی و ۳۵ درصد در قسمت آسیایی این شهر زندگی کنند. افزایش ۵ برابری جمعیت این شهر، یک ویژگی بی‌نظیر و منحصر به فرد است. در ادامه، با مشخصات آب و هوا و وضعیت اقتصادی این شهر جذاب آشنا خواهید شد.
آب و هوای استانبول
استانبول دارای آب و هوایی با تابستان‌های گرم و مرطوب است. میزان بارش سالیانه در این شهر به‌طور میانگین 800 میلی‌متر می‌باشد و رطوبت هوا اغلب به میزان زیادی است. در ماه‌های تابستان (از ژوئن تا انتهای سپتامبر)، درجه حرارت روزها به‌طور میانگین از ۲۸ درجه سلسیوس شروع می‌شود. ماه ژوئیه با میانگین درجه حرارت ۲۳٫۲ درجه سلسیوس به عنوان گرمترین ماه در استانبول شناخته شده است. بیشترین درجه حرارت ثبت شده در استانبول ۴۰٫۵ درجه سلسیوس در اوت سال ۲۰۰۰ بوده است، این شهر به‌طور متوسط بادخیز است و سرعت باد میانگین حدود ۱۷ کیلومتر در ساعت می‌باشد. تابستان به عنوان خشک‌ترین فصل شناخته می‌شود، اگرچه بارش باران نیز در این فصل وجود دارد.
زمستان‌های استانبول سرد، بارانی و برفی است. در طول ماه‌های زمستان، بیشترین درجه حرارت میانگین بین ۷ تا ۹ درجه سلسیوس است. بارش برف در استانبول به صورت عادی در طول فصل زمستان به مدت یک یا دو هفته اتفاق می‌افتد، اما گاهی این بارش‌ها ممکن است سنگین باشد و اکثراً در دوره‌های دسامبر تا مارس رخ می‌دهد. ماه ژانویه با میانگین درجه حرارت ۵٫۴ درجه سلسیوس به عنوان سردترین ماه شناخته می‌شود در حالی که پائین‌ترین درجه حرارت -۱۶٫۱ درجه سلسیوس در فوریه سال ۱۹۲۷ ثبت شده است.

موقعیت جغرافیایی استانبول

دین و مذهب در استانبول

دین و مذهب استانبول در ابتدا مسیحیت بوده و این امر به دلیل حکومت کنستانتین اتفاق افتاده است. پس از فتح ترکیه توسط دولت عثمانی در اوایل قرن یازدهم میلادی، بیشتر مردم این منطقه به دین اسلام گرویدند. حکومت عثمانی اسلام را به عنوان دین اصلی و قانونی کشور معرفی کرد. بیشتر مردمان کشور ترکیه و شهر استانبول اهل سنت می باشند شماری دیگر نیز از مذهب شافعی پیروی میکنند که بیشتر این افراد متعلق به منطقه کردهای شرقی ترکیه هستند. علویان نیز به تعداد ٧.۵ میلیون نفر در ترکیه حضور دارند و یک سوم این جمعیت در شهر استانبول زندگی می‌کنند. همچنین دین لائیک نیز در شمار کمترین جمعیت مذهبی قرار دارد.

مذهب مردم استانبول

زبان رسمی مردم ترکیه و شهر استانبول

زبان رسمی مردم ترکیه و شهر استانبول، ترکی است که یکی از باستانی‌ترین زبان‌های جهان به حساب می‌آید. این زبان از گروه اورال-آلتایی گرفته شده و در برخی مناطق مانند جنوب شرقی اروپا، بخش‌هایی از خاورمیانه و شمال غربی ایران نیز به زبان ترکی صحبت می‌شود. همچنین زبان ترکی شاخه‌های مختلفی دارد که در برخی از مناطق مثل ترکمنستان، آذربایجان، اویغورستان، قرقیزستان و غیره، به آن‌ها سخن می‌گویند. زبان ترکی، از زبان ترکی اوغوز گرفته شده است که در قرن یازدهم توسط سلجوقیان به آناتولی وارد شد. تا کنون، برخی از کلمات عربی و فارسی نیز به زبان ترکی اضافه شده‌اند. پس از برپایی جمهوری ترکیه، الفبای ترکی دوباره تغییر یافت و برخی از لغات لاتین به آن افزوده شدند. از سال ١٩٢٨ به بعد، کلمات و لغات ترکی به صورت فونتیک نوشته و خوانده می‌شوند.

تاریخچه زبان ترکی

تاریخ تکامل و تغییرات زبان ترکی را می‌توان به سه دوره اصلی تقسیم کرد: ترکی قدیم، ترکی میانی و ترکی جدید. هر یک از این دوره‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری و تکامل زبان ترکی داشته‌اند.
1.    ترکی قدیم (قرن هفتم تا سیزدهم):
زبان ترکی در این دوره به عنوان زبان قومیت‌های ترکی مانند سلجوقیان و قوم‌های دیگر آسیای میانه شکل گرفت. این دوره با رویش امپراتوری‌های ترکی و گسترش تأثیر زبان ترکی در مناطق مختلف، از جمله آناتولی، همراه بود.
2.    ترکی میانی (سیزدهم تا بیستم):
با ظهور امپراتوری عثمانی، زبان ترکی تحت تأثیر قوی واژگان فارسی و عربی قرار گرفت. این تأثیرات در لغت، دستور زبان و ساختار جمله مشهود بود. به عبارت دیگر، ترکی در این دوره به صورت ترکیبی از ترکی، فارسی و عربی شکل گرفت.
3.    ترکی جدید (قرن بیستم به بعد):
با بنیان‌گذاری جمهوری ترکیه و اصلاحات زبانی توسط آتاتورک، یکی از تغییرات اصلی اعمال شده تغییر الفبای زبان به الفبای لاتین بود. این تغییرات باعث شکل‌گیری ترکی استاندارد مدرن شد و زبان ترکی به صورت مستقل از فارسی و عربی نمایش داده شد. این زبان استاندارد بیشتر از ترکی آناتولی الهام گرفته است.
از این رو، زبان ترکی استانداردی که امروزه در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر تحت تأثیر ترکی آناتولی قرار دارد که در اواخر قرن یازدهم توسط ترکان سلجوقی به این منطقه آورده شد. این زبان در طول قرن ها تکامل یافته و با گذشت زمان تغییر کرده است، اما همچنان ریشه های عمیقی در زبان ترکی آناتولی دارد. ترکی آناتولی پایه و اساس زبان ترکی مدرن ترکیه را تشکیل می دهد و نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ و تاریخ این کشور ایفا کرده است. با این حال، از آنجایی که ترکی به عنوان یک زبان مستقل تکامل یافته و تغییرات زیادی را تجربه کرده است، از نظر گویش و لهجه از دیگر زبان‌های ترکی متمایز می‌شود.
گویش‌ها و لهجه‌های ترکی شامل ترکی بالکان، ترکی قبرسی، ترکی کارامانلی، ترکی مسخطی، لهجه ترکمنی سوریه، ترکی در دیاسپورا و گویش‌های آناتولی است. هر یک از این گویش‌ها و لهجه‌ها دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاص خود هستند که به آن‌ها هویت منحصربه‌فردی می‌بخشد.

گویش های زبان ترکی استانبولی | تاریخچه زبان ترکی

گویش های زبان ترکی استانبولی

گویش‌های زبان ترکی استانبولی متنوع و گسترده هستند و به دو گروه اصلی گویش‌های غربی و شرقی تقسیم می‌شوند. گویش دانوبی، که یکی از گویش‌های اصلی ترکی به شمار می‌رود، احتمالاً در دسته گویش‌های غربی قرار می‌گیرد. گویش‌های شرقی نیز شامل گویش‌های دینلر، ادیرنه، اسکی‌شهیر، غازی‌عینتاب، رازگراد، روملی، کارامانلی و اورفا هستند.در حالی که گویش های ترکی به طور کلی به دو دسته اصلی غربی و شرقی تقسیم می شوند، دسته بندی های دیگری نیز وجود دارد که گروه های گویش های مختلفی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، گویش های آناتولی مرکزی، روملی (مربوط به مناطق اروپایی ترکیه و بالکان)، کاستمونو و گویش های جنوب غربی. این گویش ها هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و نشان دهنده تنوع فرهنگی و زبانی در ترکیه هستند. در مقابل، لهجه استانبولی به عنوان گویش استاندارد مدرن در سراسر ترکیه پذیرفته شده است و در رسانه ها، آموزش و ارتباطات رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.
ترکیه با داشتن صنعت گردشگری پررونق و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متنوع، یکی از پربازدیدترین مقاصد جهان است. استانبول به عنوان مرکز اقتصادی، تاریخی و فرهنگی ترکیه، طیف گسترده‌ای از زبان‌ها و گویش‌ها را در خود جای داده است. با این حال، گویش‌های دیگری از زبان ترکی نیز وجود دارند که کاملاً با گویش استانبولی متفاوت هستند. در ادامه به معرفی برخی از قابل توجه‌ترین این گویش‌ها می‌پردازیم:

1. گویش استانبولی

این گویش که در استانبول و مناطق اطراف آن صحبت می‌شود، به عنوان گویش استاندارد مدرن در سراسر ترکیه پذیرفته شده است. میلیون‌ها نفر در ترکیه و مناطق اطراف پایتخت به این گویش صحبت می‌کنند. لهجه استانبولی همچنین در رسانه‌های جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دهه ۱۹۳۰ در سیستم آموزشی ترکیه به عنوان زبان آموزشی استفاده می‌شود. اگر فردی غیر بومی هستید که ترکی یاد می‌گیرد، احتمالاً در حال یادگیری گویش استانبولی هستید.

2. گویش مسخطی

گویش مسخطی در شرق ترکیه و در مناطقی صحبت می‌شود که سابقاً تحت حاکمیت شوروی بوده است. ترک‌های مسختی با گویشوران زبان‌های مختلفی مانند آذربایجانی، قزاقستانی و روسی در ارتباط بوده‌اند و به همین دلیل، گویش مسخطی تحت تأثیر این زبان‌ها قرار گرفته و واژگان آنها را وام گرفته است.

3. گویش قبرسی

زبان ترکی در قرن شانزدهم در دوران حکومت عثمانی به قبرس وارد شد. به دلیل جدا بودن این جزیره از سرزمین اصلی ترکیه، گویش قبرسی به صورت مستقلی تکامل یافته است. برای مثال، در ترکی استانبولی برای ایجاد سوالی مانند "آیا مادرت در خانه است؟"، از پسوند -mi استفاده می‌شود (مانند "Annen evde mi؟"). اما در ترکی قبرسی، این پسوند حذف می‌شود و سوال به صورت "Annen evdedir" پرسیده می‌شود.

4. گویش بالکان

در دوران امپراتوری عثمانی، زبان ترکی به شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا نیز معرفی شد. امروزه، تنها تعداد کمی از مردم این منطقه، به ویژه در بلغارستان، یونان، کوزوو و رومانی، به صورت بومی به این گویش صحبت می‌کنند.
تاریخ ترکیه و زبان ترکی بسیار جذاب و غنی است. با توجه به جمعیت قابل توجه ترک‌زبانان که بیش از ۶۰ میلیون نفر است، یادگیری ترکی می‌تواند فرصت‌های شخصی و حرفه‌ای بی‌شماری را فراهم آورد. اگر علاقه‌مند به یادگیری ترکی هستید، می‌توانید دوره‌های اختصاصی زبان ترکی را تحت نظر مدرسان مجرب دنبال کنید تا پیچیدگی‌های این زبان را بهتر درک کنید.

اقتصاد استانبول

استانبول، به لحاظ اقتصادی، به عنوان قلب تپنده اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود. این شهر به دلیل وجود راه‌های اتصالی زمینی و دریایی بسیار عالی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. منطقهٔ لِونت، یک ناحیهٔ تجاری مهم است که برای کسب‌وکارها بسیار حائز اهمیت است. بر اساس آخرین آمار، تولید ناخالص داخلی این شهر بیش از 332 میلیارد دلار بوده است.
استانبول یا قسطنطنیه، در سال 2013، دارای 37 میلیاردر بوده و در آن سال رتبهٔ پنجم جهان را در این زمینه به خود اختصاص داده بود. اقتصاد استانبول از سال 1990 تا 1998 به شدت کاهش یافت، که البته علت آن بحران مالی آسیا بود، اما ضربه مهمتر اقتصادی و انسانی به این شهر زمانی زد که زلزله عظیمی در منطقه کوجالی رخ داد و تلفات جانی و مالی زیادی را به دنبال داشت.
صنعت در شهر قسطنطنیه
شهر قسطنطنیه یا همان استانبول، قطب اصلی صنعت در کشور ترکیه محسوب می‌شود. این شهر حدود 20 درصد از نیروی کار ترکیه را استخدام می‌کند و سهم آن از کل صنایع کشور ترکیه 38 درصد می‌باشد. این شهر تاریخی، 55 درصد از تجارت کالا و اجناس ترکیه را تامین و بیش از 21 درصد تولید ناخالص ملی کشورش را تولید می‌کند.
مهمترین و بزرگترین کارخانه‌های کشور ترکیه نیز در این شهر قرار دارند. از صنایع زراعی و صنعتی این شهر و استان‌های اطراف می‌توان به روغن زیتون و زیتون، ابریشم، تنباکو، پنبه، الکترونیک، شیشه، نساجی و پوشاک، فلزات، چرم، صنایع مشروبات الکلی، فرآورده‌های نفتی و فرآوری غذایی اشاره کرد.
صنعت داروسازی نیز یکی از صنایع مهم اقتصاد استانبول است که در محلهٔ لِونت واقع شده است. شرکت داروسازی Eczacibasi در سال 1952 تأسیس شد و 134 شرکت داروسازی در این شهر و کل کشور ترکیه فعالیت می‌کنند.
 

اقتصاد استانبول

صنعت گردشگری استانبول، زیر مجموعه اقتصاد استانبول

گردشگری در استانبول یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی این شهر محسوب می شود که طبقب گزارشات، ترکیه با مجموع 51 میلیون بازدیدکننده، پنجمین کشور میزبان بیشترین گردشگر در سال 2022 بود و اعلام شد که این رقم در نیمه اول سال 2023 نسبت به نیمه اول 21 درصد افزایش داشته است. وجود جاذبه‌هایی همچون مسجد سلطان احمد، مسجد ایا صوفیه، کاخ توپکاپی، کاخ دولما باغچه و... این شهر را بسیار جذاب ساخته است.علاوه بر مواردی که ذکر شد، سالن‌های کنفرانس شهر استانبول از دیگر منابع درآمدی این شهر محسوب می‌شوند. 

گردشگری استانبول

مسجدهای تاریخی استانبول

استانبول، پایتخت تاریخی ترکیه، با ثروتمندی فرهنگی و معماری بی‌نظیر خود، میزبان بسیاری از مساجد تاریخی و زیبا است که به دلیل زیبایی معماری، تاریخچه فرهنگی، و ارتباط با رویدادهای مهم تاریخی جهانی شناخته می‌شوند. در زیر به برخی از این مساجد تاریخی در استانبول اشاره می‌کنیم :

مسجد تاریخی استانبول

جاهای دیدنی استانبول

استانبول، شهری است که به دلیل فراوانی فرهنگ و تاریخی که در آن جا جاودانه شده، به عنوان قلب و روح ترکیه شناخته می‌شود. این شهر همواره یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان بوده است. بافت شهری زیبا و تاریخی استانبول، همراه با آثار باستانی، معماری متنوع، بازارهای پرآوازه، مساجد با شکوه، موزه‌های متنوع و رستوران‌های با انواع غذاهای محلی و بین‌المللی،غذاهای خوشمزه خیابانی مسافران را به خود جذب می‌کند.

جاهای دیدنی استانبول بسیار زیادند که به عنوان نمونه می‌توان به مسجد آیا صوفیه، مسجد بلو مسجد سلطان احمد، برج گلاتا، کاخ تاپکاپی، مسجد روملی، بازارهای گران‌بها و گوناگون از جمله بازارهای اسپایس، گران‌بازار، و بازار کاپالی چارشی، موزه آیا صوفیه، موزه توپکاپی، موزه اسلامی هنر ایستانبول، موزه تاریخی اسلحه، موزه عروسک‌های اسلامی، میدان تقسیم، موزه خاکه‌ای و بسیاری دیگر.

به علاوه، استانبول دارای یک منظره زیبا و خیره‌کننده از بسیاری از مناطق شهری است که از برج گالاتا، که به عنوان یکی از نمادهای استانبول شناخته می‌شود، مشاهده می‌شود. همچنین، بازدید از ساحل‌های مرکزی استانبول و کاخ‌های تاریخی و مناظر طبیعی اطراف شهر، تجربه‌ای فراتر از معماری و تاریخ است.

کاخ بیلربی | جاهای دیدنی استانبول
بازار بزرگ استانبول | جاهای دیدنی استانبول
جاهای دیدنی استانبول | تنگه بسفر

هتل های معروف استانبول

استانبول، ترکیه، یکی از شهرهای گردشگری معروف جهان است و دارای هتل‌های بسیاری با انواع مختلف خدمات و امکانات است. برخی از هتل‌های معروف در استانبول عبارتند از:

این فقط چند نمونه از هتل‌های معروف در استانبول هستند و شهر دارای هتل‌های بسیار دیگری نیز می‌باشد که می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های رزرواسیون یا سایت‌های معتبر مسافرتی اطلاعات بیشتری درباره آنها بدست آورید.

هتل های استانبول

فرودگاه های استانبول

شهر بزرگ استانبول دارای دو فرودگاه اصلی است، که به صورت خلاصه به هرکدام و راه‌های دسترسی به آن‌ها می‌پردازیم:

 

فرودگاه بین المللی استانبول | Istanbul Airport فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن | Sabiha Gökçen International Airport فرودگاه بین المللی آتاتورک | Istanbul Atatürk Airport
  • موقعیت: در منطقه آرناووتکوی استانبول واقع شده و جدیدترین و بزرگترین فرودگاه بین المللی ترکیه است.
  • افتتاح: این فرودگاه پس از 6 آوریل 2019، جایگزین فرودگاه آتاتورک شد.
  • گنجایش: گنجایش کنونی آن برابر با 150 میلیون مسافر در سال است و با تکمیل فاز دوم به 200 میلیون مسافر در سال خواهد رسید.
  •  دسترسی: از اتوبوس‌های هاوا ایست (Havaist)، اتوبوس شهری، تاکسی فرودگاه، و تاکسی آنلاین می‌توان برای دسترسی به مرکز شهر استفاده کرد. همچنین، خط متروی استانبول نیز قرار است به زودی به این فرودگاه اضافه شود.
  •  آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه آرناووتکوی
  •  آدرس: Tayakadın Mahallesi, Arnavutköy/İstanbul, Turkey
  • موقعیت: در 50 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استانبول و در بخش آسیایی شهر قرار دارد.
  • نام‌گذاری: نام گرفته از صبیحه گوکچن، نخستین خلبان جنگی زن ترکیه است.
  • دسترسی: هرچند دسترسی محدودتری به مرکز شهر دارد، از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی می‌توان برای دسترسی به آن استفاده کرد.
  • آدرس: منطقه صنایع، محله پندیک، استانبول، ترکیه
  • آدرس:  Sanayi Mh, ۳۴۹۰۶ Pendik/İstanbul, Turkey
  • موقعیت: قبلاً بزرگترین فرودگاه ترکیه بوده و در منطقه باکیرکوی، محله یشیلکوی واقع شده است.
  • وضعیت کنونی: پس از 6 آوریل 2019، به عنوان فرودگاه مسافربری تعطیل شده و صرفاً برای ارسال محموله، پروازهای دیپلماتیک و دیگر موارد خدماتی استفاده می‌شود.
  • آدرس: منطقه یشیلکوی، باکیرکوی، استانبول، ترکیه
  • آدرس: ,Yeşilköy ۳۴۱۴۹ İstanbul, Turkey,

فرودگاه استانبول

بهترین غذاهای ترکیه با طعمی خاص

غذاهای ترکیه با تنوع و طعم‌های خاص خود، جذابیت زیادی دارند. در این فهرست انواع غذاهای ترکیه آورده شده‌اند:

پیش‌غذا یا Meze  

  • دلمه‌ها
  • سالاد
  • پوره
  • خاگینه
  • ترشی
  • میوه
  • بورک (نوعی پیش‌غذا با ورقه‌های یوفکا و مخلفات میان آن)
  • پنیر
  • سبزیجات
  • گوشت

هر ظرف از این انواع Meze را می‌توانید با دو یا سه نفر قسمت کنید و اندازه آن برای خوردن چهار یا پنج نفر مناسب میباشد.

غذاهای خیابانی استانبول:

  • سیمیت
  • میدیه دولما
  • بلوط بوداده
  • بلال کبابی
  • بستنی قیفی

این غذاها اغلب در خیابان‌های استانبول به صورت ارزان و خوشمزه قابل دسترسی هستند.

وعده اصلی یا   Ana yemeği 

  • کباب‌ها: شیش کباب (şiş kebap)، کباب ترکی (Döner kebap)، آدانا کباب (Adana kebap)، چوپ شیش (Çöp Şiş)
  • کوفته ها
  • خورشت‌های گوشتی
  • غذاهای دریایی

وعده اصلی غذاهای ترکیه با تنوع بسیار و انواع مختلفی از گوشت گاو، مرغ، و غذاهای دریایی تشکیل شده و امکان پیدا کردن غذاهای حلال نیز وجود دارد.

دسر

  • باقلوا
  • راحت‌الحلقوم
  • کنافه
  • حلوا
  • پودینگ برنج

این دسرها معمولاً با چای یا قهوه ترک سرو می‌شوند و پایان خوشمزه‌ای برای وعده غذایی ترکیه را ایجاد می‌کنند.

بهترین غذاهای استانبول

حمل و نقل عمومی در استانبول

استانبول با داشتن یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و گسترده، امکان دسترسی به نقاط مختلف شهر و حتی مناطق دورافتاده را برای ساکنان و بازدیدکنندگان بهبود می‌بخشد. در حمل و نقل عمومی استانبول، انواع وسایل از جمله مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی‌های زرد، تاکسی‌های آنلاین، و قایق‌ها و کشتی‌ها برای جابه‌جایی در شهر به کار می‌روند.
با سیستم حمل و نقل گسترده استانبول، شما می‌توانید از وسایل مختلفی برای رفت‌وآمد در شهر استفاده کنید. این انواع حمل و نقل شامل:

  • مترو: استانبول دارای شبکه‌ای از خطوط مترو است که از نقاط مختلف شهر عبور می‌کنند و امکان دسترسی سریع و مؤثر به مقاصد مختلف را فراهم می‌کنند.
  • تراموا: خطوط تراموا در برخی مناطق مرکزی شهر اجرا می‌شوند و از جمله وسایل حمل و نقل عمومی هستند که به راحتی به نقاط تاریخی و گردشگاه‌های معروف شهر متصل هستند.
  • اتوبوس: سیستم اتوبوس‌های شهری گسترده است و از نقاط مختلف شهر به مناطق مختلفی از جمله مراکز خرید، بیمارستان‌ها و مدارس خدمت می‌رسانند.
  • تاکسی‌های زرد: تاکسی‌های زرد به عنوان یک انتخاب سریع و مرغوب برای جابه‌جایی در سطح شهر شناخته می‌شوند و معمولاً در سراسر شهر یافت می‌شوند.
  • تاکسی‌های آنلاین: خدمات تاکسی آنلاین مانند اوبر و تاکسی نت نیز در استانبول فراهم است که امکان درخواست و سفارش تاکسی را با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل فراهم می‌کنند.
  • قایق و کشتی: با وجود آب‌راه‌های فراوان، قایق‌ها و کشتی‌ها به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی در مناطق نزدیک به آب تاثیرگذار هستند و این امکان را فراهم می‌سازند که از طریق دریا به مقاصد مختلف برسید.

استفاده از این انواع حمل و نقل عمومی، سفرهای شهری را راحت و کارآمد می‌کند و به ساکنان و بازدیدکنندگان این شهر فرصت می‌دهد تا به راحتی به مقاصد مختلف در استانبول برسند.
 

حمل و نقل استانبول

کلام آخر 


معرفی استانبول به عنوان یک مقصد جذاب و فوق‌العاده برای گردشگران توسط اطلاعات مختلفی که ارائه شده، به تصویر کشیده شده است. از این اطلاعات می‌توان به وسایل حمل و نقل شهر، فرهنگ غذایی ترکیه، تاریخچه استانبول، مراکز خرید، هتل‌ها و رستوران‌ها اشاره کرد. اطلاعاتی در مورد وسایل حمل و نقل شهر ارائه شده که به گردشگران کمک می‌کند تا در سفرهایشان به شهر بهتر و راحت‌تر حرکت کنند. همچنین، فرهنگ غذایی ترکیه به عنوان یک جزء مهم از تجربه گردشگری به تصویر کشیده شده است که مسافران می‌توانند لذت ببرند.

شهرگو با بیان تاریخچه استانبول نیز به مخاطبان این امکان را می‌دهد که بهترین زمینه را برای درک فرهنگ و تاریخ این شهر داشته باشند. معرفی مراکز خرید، هتل‌ها و رستوران‌ها، گردشگران را بیشتر با جذابیت‌های این شهر آشنا می‌کند و آنها را برای کشف جنبه‌های دیگر و جذاب‌تر استانبول ترغیب می‌کند.

نظر شما